onsdag 29 oktober 2008

Flygplan

Att Linköping är en flygstad det vet jag. Det innebär att jag får göra uppehåll mitt i telefonsamtal ibland tills flygplanet flugit iväg. Det innebär att jag får ducka ibland när jag cyklar hem och det kommer in plan för landning. Det innebär att jag kan stå på min balkong och titta på när militären tränar loopar och annat fantastiskt. Jag älskar att titta på flygplanen och ljuden stör mig inte ett dugg.


En nackdel som jag inte visste om är att man får hela huset fullt av flygplan, pappersplan. Martin viker ett par flygplan på morgonen, ett gäng på eftermiddagen och ytterligare något mellan tandbostningen och sagan på kvällen. Dessutom tillkommer de flygplan som följer med hem från fritids. Det ligger flygplan i varenda hörn, på varannat trappsteg, under soffan, i tvätthögen osv.

Just nu är flygplansvikaren på "semester" hos mormor och morfar. Innan han åkte packade vi kläder och tandborste. Jag frågade om det var något mer han skulle ha med sig. Han funderade:
- Gosedjur behöver jag inte. Böcker har dom och papper har dom.
Gissa vad han tänkte ha pappret till!
Om du också har en flygplansvikare i familjen så kan jag rekomendera boken Snabba och enkla pappersplan. I boken finns det många bra flygplan som man kan vika efter tydliga instruktioner.

Nu ska jag passa på att städa undan en del av alla flygplan. Det borde gå lättare när det inte tillkommer nya hela tiden.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: