tisdag 21 oktober 2008

Halvfabrikat eller inte

Idag när jag hämtade på fritids så ville Martin leka med en kompis. Eftersom kompisen alldeles strax skulle bli hämtad så gick vi till parkeringen och mötte hans pappa för att fråga om det gick bra att kompisen följde med oss hem. Det gick bra.

Eftersom klockan redan var ganska mycket så sa jag att kompisen kunde äta hos oss också. "Jag har inte bestämt vad vi ska ha, men det ordnar sig", sa jag och funderade på vilka råvaror som fanns hemma. "Det har inte vi heller bestämt" sa pappan. "Det blir väl något halvfabrikat som vanligt". Jag svarade väl inte nåt särskilt utan skrattade mest med.

Efteråt blev jag arg. Är det så självklart att man äter halvfabrikat? Gör alla familjer det på vardagskvällar? Varför svarade jag inte att halvfabrikat brukar inte komma in i vårat kök? Undantagen är potatisbullar och fiskpinnar, ungefär.

Halvfabrikat tycker jag är superbra att ta till i undantagsfall, men det är inget jag vill servera för det mesta. Jag prioriterar att laga "riktig" mat för att det är gott, blir billigare och förhoppningsvis nyttigare. Jag hoppas också kunna inspirera mina barn att i framtiden prioritera att laga bra mat.

Hoppas jag inte retar upp någon med det här inlägget utan i bästa fall lyckas inspirera någon till att skippa de dyra och dåliga halvfabrikaten i stället.

Vad blev det för mat då? Jo, det blev spagetti och köttfärssås. Till det hade vi majs och rester från igår av squash i tomatsås.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: