söndag 19 oktober 2008

Höstlöv och bok

Det blev sent igår när vi var hos vänner och umgicks och spelade spel. Vi spelade Rita, gissa vinn, Scategory och rundpingis. Rundpingis är otroligt kul. Häftigt var det när Martin, som för första gången i livet spelade pingis, kom till final i första rundpingisomgången.

I dag har vi tagit det lugnt hemma. Vi har bland annat räfsat löv och fyllt bilen med ris och löv som ska till tippen i morgon bitti. Vi stod ett tag i trädgården och beundrade vårt jättestora morellträd (svarta körsbär) som var så vackert med röda löv mot den klarblå himlen. Det är än så länge gott om löv kvar som ska ramla ner och krattas upp.

När jag var ute och sprang idag så sprang jag förbi två pappor som var ute och gick med sina barn i 2-3-årsåldern. Den ena pappan, som ännu inte sett mig, ville roa sin son så han skakade på en lönn så att de gula bladen dalade som ett fint snöfall. Mitt i lövregnet kom jag springande småleende. Det hade blivit fint på film, tänkte jag. Jag måste ha inspirerats av Cissi som regisserar filmer hela tiden.

Under dagen har jag också läst ut en bok; Tendeléo's story av Ian McDonald. Den var på engelska. Jag bestämde mig någon gång för att jag skulle läsa var tredje bok på engelska för att träna språket. På sista tiden har jag varit väldigt dålig på att läsa engelska böcker. Det har blivit långt ifrån var tredje bok. Det tänkte jag bättra på nu så därför mjukstartade jag med denna korta bok på bara 90 sidor. Någon som har tips på någon annan bra bok som inte är för tjock och är lättläst att läsa på engelska?

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

För min egen del blir det mest ungdomsböcker på engelska eftersom jag ju är lärare i just engelska o gärna vill läsa det som mina ungar sen ska läsa. Det är ett bra tips att läsa eftersom de brukar vara lite lagom med lite enklare språk. "Life on the refrigerator door" kanske?

Camilla sa...

Tack för tipset, men exakt den boken har jag just letat efter på alla Östergötlands bibliotek. Dom har den inte på engelska.

Får se om jag tycker att det är värt 89:- att beställa den eller om jag hittar någon annan bok.