måndag 22 augusti 2016

Fästing-high-score

Kajakpaddling, skogspromenader och diverse naturutflykter är ju mina stora intressen, men ibland kan man undra om jag valt rätt intresse (om det nu är något man väljer?!). Jag är en fästingmagnet var jag än är. Mannen är nöjd för han slipper fästingarna eftersom jag tar allihop. Helgens utflykt slog ändå alla rekord!

På lördag kväll när jag skulle lägga mig hemma så hittade jag en fästing, och en till. Jag tog fram fästingplockaren. Det går ju inte leva utan fästingplockare! Den här sorten som har som en snara i spetsen är riktigt bra:
När jag tog bort de två fästingarna så hittade jag en till, och en till, och en till... När jag plockat bort 17 stycken pyttesmå fästingar bad jag Mannen att leta. Framför allt är det ju svårt att se baksidan av kroppen. Han plockade bort ungefär lika många till. Efter det har jag hittat några enstaka till.

Just nu är jag uppe i 35 fästingar som hade satt sig fast på mig och en som kröp. Mannen hade bara tre på sin kropp. Det är ju ingenting att komma med. Jag vann! (Mannen är inte lika övertygad om att det gäller att ha högst poäng i denna tävling.)

1 kommentar:

Anna sa...

Nja att vinna tävling i att ha mest fästingar är väl ingen höjdare. Det är baksidan av att vara ute i naturen, jag är också en liten fästingmagnet men i år har jag bara "peppar peppar" haft 1 som suttit fast men många som krupit på mig. Jag är ganska känslig på huden så jag brukar känna när de kryper och kan ta dom innan de suger sig fast!