söndag 19 april 2015

Dubbla sovsäckar

Under många hajker har jag legat och frusit på natten. Inte mitt i sommaren förstås, men tidig vår och sen höst. Jag har funderat på att köpa ny sovsäck men har inte fått ihop ekvationen att ha en riktigt varm sovsäck, en att använda sommartid och en väldigt lätt som man kan bära med sig i fjällen. Det blir tre önskningar i en och det är inte helt lätt att få ihop. Men...

...nu har jag löst det mest akuta problemet. Jag fryser inte längre på vår- och höst-hajkerna. På en hajk är det oftast mer utrustning än man kan bära långt, i alla fall mer än scouterna orkar bära långt. Det innebär att packningen i princip alltid får åka bil ända fram till lägerplatsen. Då spelar det ingen roll om jag har en eller två sovsäckar med mig. Numera har jag två!

Jag har en stor gammal sovsäck som oftast inte får följa med just för att den är så stor och klumpig, men ändå inte tillräckligt varm. Nu har jag den sovsäcken utanpå min vanliga. Då blir det varmt och gosigt! Helgens hajk var den tredje som jag körde denna kombination av två sovsäckar och jag har varit varm hela nätterna. Jag sover mycket bättre!

Inga kommentarer: