onsdag 12 november 2014

Sisterhood of the World Bloggers Award

I bloggvärlden cirkulerar det utnämningar av olika slag, så kallade Awards. Nu har jag fått Sisterhood of the World Bloggers Award av Trillingnöten. Trillingnötens blogg har jag följt under många år; från Sverige till andra sidan Atlanten, från ettbarnsmamma till tvåbarnsmamma, genom träningsutmaningar och en hel del annat. Tack så mycket! Kul!

Vad gör man när man blivit nominerad?
1. Tacka den som nominerat dig och länka till dennes blogg. Check!
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award+loggan i ditt inlägg. Check!
3. Svara på de 10 frågor du fått
4. Nominera 10 andra bloggar och ge dem 10 frågor.


Här kommer frågorna jag fått ("the American way", utan svenska tecken):
1. En bok som jag onskar att jag sjalv skrivit.
De små tingens gud av Arundhati Roy för att det är så vackert språk i den boken. Nu var det några år sedan jag läste den. Det var första gången som jag insåg att man kan läsa en bok för att den är vackert skriven och inte bara för att den har bra innehåll. 2. Den varsta bok jag last.
Det får nog bli någon bok av Thomas Mann som vi skulle läsa i grundskolan. Numera lägger jag undan böcker som jag inte tycker om. Min tid är för dyrbar för att jag ska läsa dåliga böcker. 3. En forfattare jag skulle vilja traffa och samtala med
Vilhelm Moberg4. Min favoritgenre och varfor.
Jag läser det mesta, inte så mycket deckare. Jag gillar till exempel böcker som är skönlitteratur men som beskriver hur det var att leva för 100-200 år sedan eller i nutid men i en annan kultur. Några exempel är Vilhelm Moberg om Sveriges historia eller Flyga drake om hur det är i Afghanistan. 5. En bok jag minns fran min barndom.
Jag vet inte vad boken heter, men den handlade om en hundfamilj som av någon anledning hamnade i skogen. Mamma läste boken högt för mig och min bror. Jag minns inte vad den handlade om men jag minns hur vi alla tre snyftade och grät för den var så sorglig. 6. Mitt basta boktips.
Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson7. Den svaraste bok jag last (kan vara svar av olika anledningar. Svart sprak, svar handling eller bara hemsk att lasa)
Hjärtdjur av Herta Muller. Jag läste och läste och förstod inte mycket av innehållet. När vi sedan diskuterade boken i bokcirkeln så hade alla uppfattat olika delar. Någon hade googlat lite och tillsammans kunde vi hjälpas åt att förstå boken. Boken blev betydligt bättre efteråt än när jag läste den. 8. Sa skulle en bok om mitt liv heta.
Kanske som min blogg Camillas tankar eller Camillas utmaningar och äventyr i vardagslivet.9. En genre jag aldrig skulle lasa.
Man ska aldrig säga aldrig, men jag gillar inte serier. Jag vet aldrig om jag ska läsa texten eller titta på bilden. Bara förvirrande!10. Basta namnet pa en bok.
Köp inte den här boken som är Ann-Christin Grammings bok om ett år med köpstopp. 


Slutligen borde jag nominera 10 bloggar och skicka vidare nya frågor, men jag fuskar och hoppar över det! I stället ska jag hoppa runt och se vad övriga utnämnda har svarat på Trillingnötens frågor. 

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Tack för att du svarade så snällt på frågorna! Verkligen kul att läsa dina svar! Fick massor med bra tips om böcker :) (och vilka man ska hålla sig ifrån!)
Ogillar också serieböcker där man ser på bilder och läser...tycker inte att jag får något bra grepp om handling...kanske är det ovana`?