onsdag 5 november 2014

Det finns inga dåliga väder...

Höst och mörkt. Än så länge har det inte varit kallt för att vara så långt in på hösten. Ibland har det trots allt varit lite kyligt tidigt på morgonen så att folk tar på sig varma jackor och gosiga halsdukar. Det jag undrar är ändå hur man kan klä på sig varmt med tjock jacka, halsduk, vantar och så vidare på överkroppen samtidigt som man går med ankelsocker så att benet blir bart mellan strumpan och byxbenet. För varje steg eller varje tramptag på cykeln så glipar det och blottar den bara huden. Jag har alltid lärt mig att de viktigaste ställena att hålla varma är handleder och vrister. Jag fryser bara jag ser deras bara vrister.

Apropå det där med kläder så har jag funderat en del på det. Det man lär sig under uppväxten sitter i ryggraden. Jag har alltid fått lära mig att det gäller att ta på regnkläder med en gång när det börjar regna för att inte bli blöt. Detta är självklart om man inte har någon möjlighet att komma in och torka kläderna och att man inte har några torra kläder att byta till. Så är det när man är mitt ute i fjällen och fjällvandrar med minimal packning och mil från närmsta stuga. Detta har suttit hårt i mig.
Senaste åren har jag dock insett att det inte är så farligt att bli blöt när man bara är ute en liten stund och sedan kan komma in och byta till torra kläder. Numera händer det att jag struntar i regnkläderna när det duggar eller när jag bara ska vara ute en liten stund. Varje gång känner jag mig lite "wild and crazy", lite olydig! Jag ler lite och inser att jag gör precis hur jag vill och det påverkar bara mig, men det är inte helt självklart att göra tvärtom mot vad man alltid fått höra.

1 kommentar:

Cicki sa...

Jag har alltid haft i mig att man måste ha mössa på sig för att värmen läcker ut genom huvudet. Jag är nog en mössbärare även om jag inte ser riktigt klok ut i mössa. Men har faktiskt stickat en nu som jag tycker var helt OK. Fast det där med handlederna måste ju stämma för där brukar jag spola kallvatten när jag är för varm. Det har väl att göra med att där strömmar det mycket blod i alla riktningar....:-)