söndag 31 augusti 2014

Paddling- och vandringshajk

I helgen var det scouthajk igen. En rivstart på höstterminen. Vi var två avdelningar som tillsammans planerat ett bra upplägg på hajk.
Vi hyrde kanoter som låg i Sturefors (söder om Linköping). Vi i vår grupp började i lördags förmiddag med att paddla åt ena hållet i Stångån/Kinda kanal. Vi paddlade till Sturefors slott. Där gick vi en sväng och tittade på slottsparken och lagade sedan lunch. Under förmiddagen kom lite regn men det blev sedan uppehåll så vi lagade mat utan att bli blöta.
Efter lunch paddlade vi åt andra hållet för att framåt senare eftermiddagen hamna vid Hovetorps slussar. Under eftermiddagen mötte vi turistbåten M/S Kind. Vi kände oss som ett exotiskt inslag då vi satt i våra kanoter och vinkade åt passagerarna på den ganska stora båten, stor relativt oss i alla fall.
Vid Hovetorp mötte vi andra gruppen som vandrat dit. Nattpackningen hade åkt bil dit för att slippa riskera blöta sovsäckar i kanoterna och framför allt för att slippa bära hela nattpackningen under vandringen.  Här precis vid vattnet slog vi läger. Lugnt och fint ställe, men ändå med tillgång till toalett en bit bort.
På kvällen åt vi tacos vilket naturligtvis var mycket uppskattat av alla barnen (och även vi vuxna). Barnen kröp snart in i tälten och spelade kort och pratade. Vi vuxna satt kvar en stund runt den slocknande elden. Mysigt för alla på olika sätt!
På morgonen skiljdes vi åt igen. De som vandrade på lördagen tog nu kanoterna. Vi som paddlade på lördagen vandrade nu på Östgötaleden. Det var en fin och omväxlande vandring som gick utmed Kinda kanal, genom fin skogsmark utmed sjön Stora Rängen, förbi stora fina ekar och förbi ängsmark.
En lunchpaus vid en badplats för att få ny energi. Martin provade även att gå i vattnet. Han funderade på om hans stövlar läckte för han blev våt om fötterna. Jag tror att problemet var att stövlarna läcker i ovankanten!
Vi tog gott om tid på oss så vi hann att ta många småpauser för att till exempel njuta av den fina omgivningen. En geocache hittade vi också under en sten. Det blev inte många kilometer, men det är ju inte det som är det viktiga.

Alla verkar väldigt nöjda med helgen. En riktig lyxhajk med många vuxna, härliga ungar och tid för att ta det lugnt. Det enda som är synd är att helgen därmed är slut. Nu skulle jag vilja ha en dag hemma också.