fredag 7 februari 2014

Nyheter på jobbet och Datatjej

Idag är jag lite extra fredagstrött efter en intensiv vecka. det har varit mycket på fritiden och på jobbet har jag börjat i ett nytt projekt. Det känns som att börja nytt jobb så stor skillnad är det mot vad jag jobbade med förra veckan, trots att jag har samma arbetsgivare och samma chef.

På jobbet har jag pendlat mellan fullständigt ovetande, full av ny information, frustration över hur saker fungerar (inte fungerar!), nöjd över att ha gjort framsteg och nyfikenhet inför de nya uppgifterna.


Jobbveckan avslutades med att jag och ett par tjejer till representerade Saab på mässan Datatjej på universitetet. Jag har stått vid en monter hela eftermiddagen och pratat med tjejer som pluggar till olika varianter av dataingenjör runt om i Sverige. Kul med alla glada tjejer, många målmedvetna men ännu fler osäkra inför hur man hittar "sitt" jobb.

Framför allt tyckte jag att det var roligt att få inspirera ett par lite äldre tjejer. Att tala om för dem att man inte måste vara 20 år, drömma om att jobba utomlands och längta efter en traineeplats för att man ska få ett första ingenjörsjobb. Att tala om för dem att det är helt ok att vara 35 år och nyutbildad.

Hade jag fått bestämma så skulle vi anställa de flesta av de tjejer jag pratat med idag. Det kanske är tur att det inte är jag som nyanställer!

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Åh vad kul! Det där med att prata med studenter om arbetet menar jag. Och att testa lite nytt på arbetsplatsen :) Även om det kanske tar en stund att lära sig allt!