söndag 12 maj 2013

Badpremiär

Idag var det dags att ge sig ut med kajakerna igen. Vi siktade söder om Linköping på sjön Åsunden. En anledning till att vi hamnade just där var att det ligger en geocache på en ö där.
Vädret var omväxlande dramatiskt med gråa moln och där emellan strålande sol. Det hade svårt att bestämma sig. Åsunden är en långsmal sjö som ligger vackert. På vissa ställen var det branta klippor rakt ner i vattnet. Maffigt att titta på från en kajak.

När vi skulle kliva i kajakerna och börja turen så tänkte jag försöka undvika att kliva i vattnet. Egentligen är det lättast att komma i kajaken direkt från vattnet där man kan stå på botten, om det inte finns en låg brygga till hands. Eftersom jag ville undvika att kliva i vattnet försökte jag kliva i kajaken från en gräskant i stället. Det slutade med att jag satte mig mellan gräskanten och kajaken, det vill säga i vattnet. Det var förvånansvärt lite kallt i vattnet, men ganska onödigt att bli blöt.
När vi gick i land på ön för att logga geocachen och fika så passade jag på att torka upp i kajaken och att försöka torka kläderna. Kajaken blev ganska torr invändigt och jag hade torra kläder. Kläderna jag badat med var däremot dyngsura fortfarande när vi kom hem.
Då är badpremiären avklarad, men nästa gång ska jag byta om till badkläder innan jag badar!

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Hahaha, innan jag läste inlägget, då jag bara såg rubriken, tänkte jag att nu har hon blitt totalt galen! Badpremiär i mitten på maj!! :) Vilken otur att trilla i det där viset. Men skönt att slippa tveka inför första doppet :) Nu är det ju klart!

Cicki sa...

Så tokigt det kan bli....:-)