tisdag 6 november 2012

Gör du något vettigt med tiden?

Idag när jag talade om att jag jobbar 85% så fick jag en motfråga. Naturligtvis borde jag svarat allt det här som jag kommer skriva nu, men just då blev jag bara förvånad och klämde fram något diplomatiskt svar. När jag sedan cyklade hem och funderade på frågan igen så blev jag mer och mer förbannad.

Motfrågan var: "Gör du något vettigt med tiden då?"
Till att börja med, hur vet vi att det optimala är att jobba åtta timmar per dag? Du som jobbar heltid, gör du något vettigt med din fritid? Du kanske skulle kunna klämma in tio timmars arbetsdag.

Men framför allt, vem avgör om jag gör något vettigt med min tid? Måste jag göra något vettigt med tiden bara för att jag har en timme ledigt extra per dag? Om jag hjälper barnen med läxorna, gör jag något vettigt då? Om jag motionerar för att må bra, gör jag något vettigt då? Om jag träffar en väninna och har trevligt, gör jag något vettigt då? Vem är människa att avgöra det?

Räcker det inte med att jag mår bra av att jobba lite mindre? Att jag har tagit beslutet att jag vill leva mitt liv på det här sättet just nu? Andra får leva som dom vill, även om jag tror att fler skulle må bra av att jobba lite mindre.

Skönt med en blogg så att jag kan skriva av mig :)

5 kommentarer:

Mamma Vilja sa...

Helt rätt! Det är din prioritering!!

Trebarnsmamman sa...

Räcker med att må bra av att jobba mindre. Så länge man klarar sig ekonomiskt så finns det ingen anledning i världen att jobba mer än nödvändigt.
Själv är jag dock väldigt dålig på att jobba lite...det blir gärna lite för mycket :(

Cicki sa...

Jag tycker du gör helt rätt prioriteringar. Man ska göra det man mår bra av, oavsett vad det är för något.

Maud/En bok om dagen sa...

Oförskämd fråga. Vi är alla olika och behöver olika för att må bra. Jag jobbar 80% och tänker inte försvara det inför någon. Mitt val, min tid, min sak att ta onda och goda konsekvenser.

Trillingnöten sa...

Vilka bra tankar! Det är klart att man oftast har tid för det man helst vill göra...om man verkligen vill. En timme mindre framfrö TV/dator gör mycket till exempel...