lördag 6 augusti 2011

Saft och sylt

Jag läste härom dagen om saftkokning på bloggen En bok om dagen och blev sugen på att göra lite saft på några av alla de vinbär som sitter kvar på våra buskar. Jag gjorde enligt receptet med vinbär och citron. Den kombinationen har jag inte provat förut. Saften blev inte så söt så den kan nog passa som dricka till mat också.

De första åren vi bodde i huset och fram till för några år sedan kokade jag en massa sylt och saft och fyllde matkällaren med. Nåja, jag fyllde inte matkällaren som tur var eftersom den är rätt stor, men en hel del blev det. Numera har jag lärt mig att det inte går åt så mycket. Framför allt så går det inte åt så mycket av de sorter som vi har bär till i trädgården. Barnen dricker mycket hellre köpt blandsaft än vinbärssaft. Rabarbersaften brukar gå åt. Populärast på sommartid är annars citrondrickan som jag gör en sats då och då.

När det gäller sylt så vill barnen bara ha jordgubb- och hallonsylt. Inget av det får vi tillräckligt av i trädgården så att det går att koka sylt av det. Däremot kokar jag god morellsylt och björnbärssylt, men den äter bara vi vuxna och då går det ju inte åt så mycket.

Man ska alltså inte fylla matkällaren med mer än det som går åt inom rimlig tid. En släkting brukade säga att "man ska inte bära in fler äpplen på hösten än man vill bära ut på våren" och det ligger det mycket i.

Inga kommentarer: