fredag 5 augusti 2011

Resa genom Småland och lite Skåne

Efter att ha jobbat i tre dagar förra veckan så var vi lediga de tre första dagarna denna veckan. Det gäller att börja försiktigt efter semestern :-)
Anledningen var att vi ville åka ner och hälsa på de två stora barnen som är på WSJ, världsscoutläger, i Skåne. På vägen blev det en hel del upplevelser.
På vår resa ner mot Skåne passade vi på att turista i Småland. Vi hade några uttänkta mål i övrigt fick geocacherna styra oss. Det började bra med ett stopp söder om Boxholm. Där finns denna jättestora ek. Eken var ihålig och hade det inte varit för en trillion myror så hade det gått att gå in i eken.
Efter ytterligare några korta stopp så blev det lunch på en klipphäll vid en sjö. Jättefint ställe som vi aldrig hade hittat om vi inte haft cacherna att gå efter. Dessutom hittade vi kantareller här så det blev stekta kantareller till kvällsmaten.
Dagens höjdpunkt var Skurugata utanför Eksjö. En riktigt häftig, djup och lång bergsskreva. Tänk er Ronja Rövardotters vargklämma, men betydligt längre. Det var en fantastisk promenad, först upp på Skuruhatt med utsikt över smålandsskogarna och sedan ner genom skrevan med upp till 35 meter höga bergsväggar.
Fram på kvällen närmade vi oss min favoritstad Växjö. Då ringde jag mina Växjöexperter, mamma och pappa, för att ta reda på var det där mysiga stället ligger som vi var på en annan gång. Inga problem att få veta det och så tog vi sikte på Hissö. Ut på Hissö åker man bil. På norra spetsen av ön finns flotten på bilden. Med flotten och handkraft kan man ta sig ut till Musön. Musön är inte så stor, men lagom att gå runt som en kvällspromenad.
Efter kvällspromenaden blev det ett dopp i sjön. Fin sandstrand och inte en människa i närheten. Stället är förstås populärt på dagtid och kvällar, men nu var klockan halv tio och det var bara vi kvar. Mellan tallarna satte vi upp tältet. Tänk, en alldeles egen camping med sjöutsikt och egen sandstrand. Det är tur att allemansrätten finns så att vi kan tälta här.
Nästa förmiddag var vi på jakt efter förmiddagsfika. Det slumpade sig så att vi stannade vid Huseby och det var inget dumt val för här fanns mycket att titta på. Vi började med att fika eftersom det just parkerade en hel buss full med pensionärer från PRO. Vi ville inte riskera att hamna efter alla dom i fikakön.

Efter fikat tittade vi på det gamla området med kvarnhjul, smedja och en hel del andra gamla hus. Det fanns också ett fint naturum. Det är där som Martin står och tittar på insidan av en bikupa. Hålet till kupan gick ut ur huset så det var riktiga bin som jobbade. Slutligen tittade vi också på hantverk. En hel del fint, men det blev inget köpt denna gång.
Framåt senare delen av eftermiddagen kom vi fram till Naturreservatet Kjugekull. Området är känt för att det finns så många klippblock att klättra på, så kallad bouldering. Vi såg flera klättrare som kom gående med en madrass på ryggen. Vi gick mest runt och klättrade bara på de enklare klippblocken där vi inte riskerade att behöva någon madrass.
Området var vackert att gå runt i. Det var bokskogar, andra skogsområden och stora fårhagar. Överallt låg det klippblock utslängda lite huller om buller. Tyvärr var leden ganska dåligt utmärkt, men det gjorde inte oss något. I området ligger det geocacher med 200-300 meters mellanrum så vi gick efter GPS:n. Det gick bra att gå överallt även utan stigar.
På ett par ställen kom vi upp på fina utsiktsplatser. Här satt vi (somliga låg) en stund och njöt av kvällssolen och utsikten. plötsligt dök det upp en kelig katt som tyckte att det var jättebra att vi satt just här.
Dagen efter gjorde vi ett kortare besök i Åhus. Ingen stor stad. Det bestående minnet blir skylten som visar var man kan hitta en toalett. Och jag som har så svårt att bestämma mig... Tur att jag inte hade bråttom just då.

Efter besöket i Åhus besökte vi scoutlägret, vilket ju var resans mål. Det kommer det mer om i ett senare inlägg.

Sista natten lyxade vi till det och sov på hotell i Karlskrona. Man kan förstås diskutera vilket som är lyx. Är det en lugn och vacker plats i skogen i mitt tält med frukost vid stranden eller är det på ett opersonligt hotell?
På morgonen tog vi en promenad runt Karlskrona. En vacker och trevlig stad. Mycket vatten överallt och många fina trähus. Sedan blev det fika på en liten ö med utsikt över hotellet vi bott på.

På hemvägen tittade vi på glasblåsning i Kosta, ett av alla glasbruk i glasriket. Det är skyltar hela tiden till olika glasbruk, men vi orkade bara med ett.

Detta blev en toppenresa. Vi hann med en massa saker av olika slag. Innan funderade jag lite på vad Martin skulle tycka om att resa själv med oss utan syskonen, men det funkade jättebra. Han som annars kan vara ganska negativ till saker vi hittar på var positiv och nöjd hela tiden. Visst är det kul att se världen, men vi får inte missa alla smultronställen vi har relativt nära. Det får bli fler resor i de här trakterna.