söndag 5 december 2010

Klimatvanor

DN skriver i en artikel om hur det skiljer mellan svenskarnas klimatprat och agerande. De flesta är medvetna om klimathotet men få har ändrat sina levnadsvanor. Köttkonsumtionen ökar, vi flyger mer och vi kör mer bil. Men ska vi ha dåligt samvete?

Det är klart att varje person borde göra sitt för att hjälpa till att stoppa klimatförändringarna. Samtidigt kan inte individerna belastas för allt. Det behövs en massa politiska beslut för att styra oss individer att göra rätt val.

Nyligen läste jag Maria Wetterstrands bok Den nya gröna vågen. Där beskriver hon en massa positiva exempel på att det går att göra förändringar. Det är inte alls någon domedagsbok utan en riktigt positiv miljöbok. Maria trycker också på att det är politiker och myndigheter som behöver fatta rätt beslut för att styra oss individer i rätt riktning.

Nu tänker jag inte ge någon dåligt samvete, men jag tänkte fortsätta att göra så gott jag kan för att miljön ska må så bra som möjligt. Det mest positiva är att jag påverkar barnen i rätt riktning. Som Martin sa igår "Miljöpartiet är bäst för det vore ju inte roligt om det inte fanns några djur i skogen".

Inga kommentarer: