fredag 16 juli 2010

Yxningen

Idag ryckte det i utflyktsnerverna så jag fick med mig familjen till trakterna söder om Yxningen. Yxningen är en sjö som ligger nord-öst om Åtvidaberg eller nord-väst om Valdermarsvik.

Söder om Yxningen går Östgötaleden. Leden passerar en del intressanta platser. Eftersom vi insåg det omöjliga i att få barnen att gå någon längre sträcka i värmen så tog vi oss till ett par av platserna med bil.
Ett ställe som är väl värt ett besök är Rövarkulan. På platsen ligger en geocache så det är lätt att hitta dit.
Stället var en fantastisk plats mellan en bergsvägg som sluttade utåt och stora klippblock som ramade in platsen från andra hållet. Det går inte att få med på kort hur det kändes att vara där, men min förundrade blick säger en del.

Martin står bredvid en bergvägg strax utanför Rövarkulan. Man känner sig rätt liten på sådana här platser.
Henrik kliver runt mellan klippblocken.

Vi åt lunch på ett berg som presenterades som att ha Östergötlands bästa utsikt. Så bra var nog inte utsikten, men visst var det fin utsikt över Yxningen.

Framåt eftermiddagen åt vi glass i Söderköping. Tyvärr var det riktigt lååång kö till Smultronstället så det fick bli en glass på ett av alla andra glassställen vid Söderköpings hamn.

Dagens utflykt avslutades hos svärföräldrarna där vi bjöds på kvällsmat. Inte dumt alls! Jag hann till och med få en liten kurs av svärmor i att göra frivoliteter.
Jag ska öva lite mer så kan jag visa här sedan. Just nu lånade jag en bild på nätet för att visa hur det kan se ut.









Inga kommentarer: