fredag 16 juli 2010

Stockholm

Semester med värme och sol innebär tydligen att jag inte ens orkar blogga. Här kommer en kort summering av Stockholmsbesöket för snart en vecka sedan.

Vi började fredagen med att lämna barnen hos min bror och svägerska. Sedan åkte Mannen och jag vidare in till stan för att träffa olika vänner. Riktigt trevligt. Tack för hjälpen barnvakterna.

Lördagens mål var Grönan. Jag är inte så väldigt åktokig men barnen lyckades lura med mig på både det ena och andra.
Till slut åkte jag till och med uppskjutet. Det trodde jag aldrig om mig, men det var faktiskt mindre läskigt än berg-och-dal-banan jetline.

Söndagens mål var Birka på Björkö. Just denna helg pågick en vikingamarknad så det var extra mycket aktivitet på Birka. Det var gott om vikingar, både män kvinnor och barn i tidsenliga kläder.
Men det är inte helt lätt att hålla sig till vikingatiden när man egentligen lever på 2000-talet. På vikingaskeppen skymtade jag kungsörnens snabbmakaroner.

Martin fick väldigt bråttom att ställa sig i kö när han fick chansen att prova på bågskytte med "riktig" pilbåge. Den som han själv har gjort hemma skjuter han faktiskt också riktigt bra med nu efter denna snabbkurs i hur man håller.
Det verkade svettigt att slåss som vikingar i pälsmössa när solen gassade, men det var en kul uppvisning. På Björkö fanns en badplats så vi (liksom många vikingar) gjorde en paus i vikingandet och badade.

Jag insåg också att sjötomt inte behöver innebära att man kliver rakt ut i vattnet från tomten. Kolla in trappan ner utmed berget som båten åkte förbi. Sjötomt, men du är svettig när du efter badet klivit från sjön till tomten.

På måndagen fortsatte vi till Västerås och hamnade på Vallby friluftsmuseum. Ett riktigt fint friluftsmuseum med gott om gamla hus. I husen fanns guider som visade "sitt" hus och kring husen gick djur. Ett riktigt levande museum väl värt ett besök. Vårt besök blev ganska kort eftersom vi inte orkade i värmen.

Martin passade i alla fall på att göra en amulett för att skydda sig mot troll och ondska.
Efter några stopp till så hamnade vi på kvällen hos mamma och pappa. Tur att de bor vid en sån bra badsjö. Vi badade länge och njöt.

Inga kommentarer: