måndag 7 september 2009

Frågvisa barn

Visst är det härligt med frågvisa barn? De håller min hjärna i trim. Men ofta är det så svårt att svara.

På senaste tiden har jag fått två väldigt bra frågor som jag har svårt att svara på. Eftersom frågorna var så bra så har dom fastnat i min hjärna och jag funderar på frågorna då och då. Kanske någon av er kan hjälpa mig att svara!

1. Vad finns det under sanden i öknen? Någonstans antar jag att det är urberg, men hur långt ner är det?

2. Blir fiskar törstiga? Dom kanske blir luftiga i stället? Precis som vi saknar vatten när vi är i luften så kanske fiskarna saknar luft när dom är i vattnet.

5 kommentarer:

Cicki sa...

Det var verkligen kluriga frågor. Lova att du berättar om du hittar svaren.....:-)

Anonym sa...

Oj, det var minsann inte de enklaste frågorna.

Magnus Runesson sa...

Be dem att skriva ett brev till Naturhistoriska riksmuseet och fråga. De har bland annat rollen att hjälpa allmänheten att få svar på sina frågor inom sitt fackområde.

Viola sa...

Japp, det är så man håller hjärnan i gång.

VAd härligt att du får sådana frågor...

Hej från mig!

Lisa sa...

Jo visst är det härligt med såna frågor. De tänker liksom inte som vi... Undrar förresten vad det beror på och när den där nyfikenheten försvinner :).