tisdag 16 september 2008

Föräldramöte

Just nu avlöser samtalen (i skolan alltså) och föräldramötena varandra. Ett föräldramöte för ett par veckor sedan, samtal igår, föräldramöte idag, samtal på måndag, föräldramöte på tisdag om två veckor och ytterligare ett samtal en vecka senare. Hur får man ihop det om man har ännu fler barn?

Föräldramötet idag var i alla fall ett av de meningslösaste jag varit på. Vi samlades alla föräldrar till barnen i åttan. Det är ca 4 klasser så det var ganska många föräldrar i matsalen. Att jag säger ca 4 klasser beror på att eleverna inte är uppdelade i vanliga klasser utan i diverse olika grupper. Mindre grupper i basämnena och större grupper i andra ämnen.

Rektorn informerade om betygen och om elevkalendern. Det tog max 30 minuter. Sedan fick vi föräldrar gå runt till de olika lärarna som var där och fråga vad vi ville. Vad förväntas jag fråga läraren, stående mitt i matsalen med en massa andra föräldrar runt omkring? I en del ämnen vet jag inte ens vilken lärare Henrik har. Det borde jag kanske veta så här efter några veckor, men många lärare har ju bara varit ett namn för mig så det är inte lätt att hålla reda på.

Det blev lite prat om mål och betygssteg stående mitt i matsalen, men det hade gett mer att samlas i en mindre grupp i ett klassrum med handledaren. Då hade det kunnat bli en lugn, intressant diskussion.

Nu kan rektorn bocka av detta mötet på sin "att göra"-lista och jag har visat att jag är en engagerad förälder genom att vara där, men ingen av oss fick ut något av det.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: