onsdag 6 februari 2008

Fy för löss

För ett litet tag sedan upptäckte vi att två av oss i familjen hade fått löss. Jag har bara väntat på det efter alla dessa år med barn i skolan. Minst en gång per termin kommer det hem lappar om att det finns löss i skolan och vi har inte sett till några förut. Jag lovar inte att vi inte har haft några för dom var inte helt lätta att hitta. Vi hittade bara 5-10 per huvud. Efter att ha letat riktigt noga kunde vi också hitta ägg på hårstråna.

Idag var det dags för andra behandlingen av nått medel som lössen tydligen håller på att bli resistenta mot. Undra hur lössen kan stå ut med att få det där medlet på sig. Det luktar vedervärdigt. Vi som har oppererats och sövts med sån där mask (för många gånger) vet hur det luktar... Jag kan inte andas i samma rum. Jag känner samma panik som jag som barn kände sekunderna innan jag somnade in vid sövningen. Det står ändå att medlet innehåller parfym. Jag undrar vad det är för parfym. Är det en parfym man ska använda för att få vara i fred?

Efter att ha förpestat huset med lusmedelsdoft så lagade jag mat till matlådorna för morgondagen. Hoppas verkligen att det inte smakar av lusmedlet. Det såg i alla fall gott ut i lådorna. Det blir risnudlar (som var rester från i går) och en röra av gröna linser kokta i svampbuljong, salladslök, zuchini och lite vitkål. Som tillbehör blir det smörstekta champinioner med lite vitlök på.

I morgon är det dags att åka pulka.... På vilken snö??
Det får bli till att ta fram plan B till scoutmötet i morgon kväll. Undra bara var plan B har gömt sig. Jag har letat i varenda hörn av hjärnan men inte kommit på några strålande ideer. Vad gör man med 11 scouter i en mörk och blöt skog? Nu blir det nog lite kurragömma- och kull-lekar och sedan korvgrillning.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: