fredag 26 oktober 2018

Kvinnligt nätverk på jobbet

På jobbet har det dragits igång ett kvinnligt nätverk. Jag är lite kluven till detta med kvinnliga nätverk. Vi jobbar ju på samma villkor som männen (i teorin i alla fall), behöver vi då ha ett eget nätverk? Vi är absolut i minoritet men vad gör det? I de dagliga arbetsuppgifterna funderar jag inte så mycket på om jag jobbar med en man eller en kvinna, men bäst stämning blir det förstås med en blandning. Och visst är det trevligt att luncha eller fika med kvinnliga kollegor ibland.

Jag ser detta kvinnonätverk som ett väldigt bra sett att bredda kontaktnätet som ny på jobbet. Vi har fika en gång i veckan, lunch en gång i månaden och ett par kvällsaktiviteter per termin. Jag träffar människor som jobbar i helt andra delar av företaget. Det ger en ökad förståelse för vad vi gör på företaget och hur olika avdelningar och grupper hänger ihop.

Idag var det dags för lunch, vilket vi har en gång i månaden. Lunchen börjar med att vi gör ett kort besök på någons arbetsplats. Vi får en 5-10 minuters introduktion till vad de jobbar med där. Då får man både se var folk sitter, får veta lite vad de gör och får ansikte på någon på just den avdelningen. Efter det går vi och äter lunch gemensamt. Mycket trevligt!

Det varierar lite vilka som är med och jag har inte heller varit med varje gång. Ändå, nu efter att ha varit med några gånger så är det fler och fler där vi har passerat "vad jobbar du med"-stadiet och kan ha andra diskussioner. Det pratas mycket jobb men även privata saker.

Nätverk är bra! Kanske är det till och med en fördel att vara kvinna i en mansvärld för då får jag chansen att vara med i detta nätverket.

Inga kommentarer: