måndag 2 maj 2016

Integration

Just nu ligger ju hela mitt engagemang (förutom det som går åt till familjen) hos scouterna. Att få till en bra och givande verksamhet för en massa barn och ungdomar. Den dagen jag släpper scouterna så skulle jag vilja jobba med att välkomna flyktingar. Det funderar jag på då och då. Nu har jag sett programmet "Känn dig som hemma" om organisationen "Hej främling" som jobbar på ett flyktingboende i Östersund. Se det på SVTplay
"Hej främling" lägger ner ett otroligt jobb på att få de nyanlända att känna sig välkomna och trygga. Det handlar om allt från att dela ut en kram, till att lära någon cykla, anordna löpargrupper, musikgrupper och utflykter. De ordnar också med saker som behövs så som löparskor, cyklar eller annat. Allt sköts helt idéellt och med skänkta saker. 

Sveriges styrande pratar om integration och det är ju det som är nykeln för att få flyktingmottagandet att fungera. Då är det ju sånna här eldsjälar som behöver stöttas och få hjälp. Det måste ju finnas pengar att stötta dem med. Det är en investering för framtiden, för att få trygga människor som lär sig språket, lär sig om svenska samhället, svenska föreningslivet, svenska naturen och så vidare. Dessutom är det lika mycket en investering för att motverka främlingsfientligheten hos oss svenskar. Det går inte att avfärda och tycka illa om människor som man känner som vän. 

Inga kommentarer: