måndag 18 april 2016

Snören, pinnar och lådor

Just nu håller jag på att sätta upp en ny väv i den lånade bandvävstolen. Jag ska väva ett band till innan jag lämnar tillbaka vävstolen. I går kväll skulle jag och Mannen reda ut hur varpflätan skulle placeras i vävstolen. Mannen pratade om varp, spröt, solv och så vidare. Jag pratar om snören och pinnar.

Det är precis som på jobbet. Där borde jag prata om komponenter, interface, applikationer osv. Jag pratar gärna om lådor och snören. Jag kanske skulle lära mig använda fackuttryck för att låta mer seriös, å andra sidan förstår alla vad jag pratar om när jag ritar lådor och streck och pekar och förklarar. Jag tror att det ofta är effektivare än att använda olika uttryck och "buzzwords" som kan tolkas olika av olika personer. Ibland är fackuttryck naturligtvis bättre med rätt mottagare som förstår samma ord. Dessutom är det stor skillnad på när jag pratar och när jag skriver. Skriven text måste vara korrekt på ett helt annat sätt.

Inga kommentarer: