tisdag 24 november 2015

Ola & Ingrid Hoelstad: Påtår på andra sidan

På tal om drömmar så läste jag för ett tag sedan Ola & Ingrid Hoelstads bok Påtår på andra sidan. Familjen Hoelstad deltog i SVTs program Familjer på äventyr. Familjen Hoelstad, två vuxna och två skolbarn, har under flera år tillbringat flera månader per år på Nya Zeeland. I tv-serien säljer de sitt hem i Sverige och ger sig i väg till Nya Zeeland mer permanent.

I boken beskriver de sin resa från den första bröllopsresan till Nya Zeeland, via flera familjeresor och till slut flytten. I tv-serien så verkar flytten väldigt oplanerad och vågad, men när man läser boken så får man en annan bild. Allt är inte planerat i detalj, men de har en massa erfarenhet av att jobba sig fram på Nya Zeeland efter sina tidigare resor. De har också en plan för hur de först ska resa runt och sedan säsongsarbeta och bo på ett ställe.

Jag tyckte det kändes bra att läsa boken där de med egna ord beskriver sin resa som motvikt till en ihopklippt tv-version. Det jag saknar i boken är resonerande kring deras tvivel och svårigheter. Det beskrivs en del motgångar (och en massa framgångar förstås), men alldeles för lite om hur de kände och upplevde allt detta. Det måste ju finnas tvivel på om man gör rätt när man flyttar barnen till andra sidan jorden långt från släkten. Jag säger inte att de gjort fel. Tvärt om så tycker jag att de gör helt rätt som lever sin dröm. Jag är bara nyfiken på hur de resonerar och tacklar alla tvivel.

Inga kommentarer: