torsdag 8 januari 2015

Nu ska jag bli rik

För 20 år sedan (ja, så länge sedan är det) köpte vi hus. Med undantag av de första åren så har vi amorterat mer och mer på huset och sett det som pensionssparande. Nu finns det inte så mycket kvar att amortera så nu behöver vi "pensionsspara" på annat sätt.

Jag har en tid följt bloggen frivid42 som skriver om hur familjen lever sparsamt för att kunna sluta lönearbeta vid 42 års ålder. Bloggen innehåller många spartips och funderande kring pengar och vårt agerande kring detta. Bloggen innehåller även en del prat om aktier. Från bloggen har jag fått en del kunskap och inspiration till att ta tag i vårt sparande och det var inte alls så svårt eller krångligt som jag trodde.

Förutsättningarna var att hitta ett sparande där
- pengarna kan växa under minst 5-10 år
- tar inte för mycket tid och engagemang
- viss risk men ändå måttlig
- bättre avkastning än ett sparkonto (vilket inte borde vara så svårt med dagens räntenivå)

Jag började googla och fastnade snart på sidan Rika tillsammans som bland annat hade en guide för att komma igång. Efter ytterligare en del läsande så var det bara att sätta igång:

Jag kokade kvällste och så tog vi var sin dator och satte igång. Första kvällen skapade vi var sitt investeringssparkonto. Sedan var vi tvungna att vänta en bankdag för att kontot skulle bli aktiverat.

Dagen efter kokade jag nytt kvällste och vi satte oss igen. Den kvällen lade vi in var sin överföring av ett startkapital från vår vanliga bank. Så var vi åter tvungna att vänta en bankdag.

Idag kokade jag nytt kvällste och vi tog tag i nästa steg som var att välja fonder. Vi har nu fördelat vårt sparkapital på en indexfond som följer svenska börsen, en indexfond som följer amerikanska börsen och en räntefond med lite lägre risk.

Nästa steg blir att sätta upp månadsöverföring och fördela på några olika fonder. Sedan är det bara att vänta på att vi blir rika :) I artiklar pratas det om "pengamaskin" och att "pengarna ska jobba". Det låter bra, men är det verkligen så lätt?

1 kommentar:

Cicki sa...

Det låter spännande. Lycka till....:-)