söndag 7 juli 2013

Frukostfrallor

Jag har gjort försök flera gånger att baka färska frallor till frukosten. Jag har provat olika metoder och recept. En del går ut på att forma frallorna på kvällen och sedan lyckas få in plåten i kylskåpet. Inte helt lätt! I andra recept ska man göra degen på kvällen innan och sedan både baka ut, jäsa och grädda på morgonen. Då hinner jag ju svälta innan brödet blir färdigt.

Till i morse bakade jag enligt ett nytt recept som jag hittade i ICA:s tidning Buffé och det blev riktigt bra. Jag rörde lätt ihop degen i går kväll. I morse satte jag på ugnen och under tiden som den blev varm skar jag till frallorna. De skulle knådas så lite som möjligt så det var bara att lägga på plåten. När ugnen var varm så gräddades dom i 20 minuter. Det tog alltså inte mer än en halvtimme att få till frukosten. Det är helt ok när det är semester och resultatet är färska frukostfrallor.
Frukostfrallor
1/4 paket jäst (jag läste viss fel och tog 1/2 paket och det gick ju bra)
5 dl kallt vatten
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl special
1 tsk salt (knappt)
1 msk olja
1 msk socker

På kvällen:
Rör ut jästen i vattnet. Rör sedan i resten av ingredienserna. Degen blir ganska kladdig. Täck med en handduk och ställ i kylen.
På morgonen:
Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp degen på väl mjölat bord. Dela i 16-20 bitar. Lägg bitarna på bakpapper på en plåt. Grädda 20-25 minuter.

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Påminner om några jag gjorde för hundra år sen! Tack för påminnelsen! Kanske blir lite frallor här med nån dag!