lördag 22 december 2012

Varför planera?

Första lediga dagen på jullovet. Vi är ganska färdiga inför julafton, men har naturligtvis en del småsaker kvar att fixa. Jag hade en grov plan för dagen som ungefär bestod i att städa och klä granen på förmiddagen, äta lutfisk till lunch och sedan leta efter en geocache med reflexer när det blev mörkt. Riktigt så blev det inte.

Morgonen (eller natten?) började med att jag vaknade strax efter fem och undrade vad det var som lät. När jag vaknat till lite mer insåg jag att det var en radio, men inte min klockradio. Det tog en god stund innan jag fattade att det var Martins radio och insåg samtidigt att klockan var 05:15. Varför var hans klockradio igång 05:15? Jag gick upp för att stänga av den och insåg att Martin redan stigit upp. Jag orkade inte diskutera det då utan gick ock la mig några timmar till.

Efter frukost ville Martin bli skjutsad till en kompis. Då tänkte jag att det är lika bra att jag tar en skidtur på golfbanan, när jag ändå ska ut och köra med bilen. Jag lämnade av Martin och åkte sedan en härlig skidtur som visade sig bli 13 km lång. Skönt att kunna åka skidor istället för att julstressa.

Eftersom det är Martin som pratat mest om att han vill ha lutfisk så verkade det dumt att äta den när han inte var hemma. Lutfisken får snällt vänta till i morgon. Så småningom, framåt kvällen, blev det i alla fall städat och julgranen klädd. Något av dagens plan blev i alla fall av. Dagarna blir sällan som man tänkt sig, men oftast bra ändå. Nytt försök i morgon att ta den där geocachen och fixa det sista inför julafton, men jag klämmer nog in en liten skidtur också.

Inga kommentarer: