söndag 11 april 2010

Vårbruk i trädgården

Idag har den sista snön i trädgården smält undan. Tur att jag tog kortet på förmiddagen för annars hade jag inte fått något kort på den sista snön.

Idag åkte snöskyflarna undan och vårbruket satte igång. Jag har snyggat upp på framsidan genom att ta bort en massa visset så att det nya gröna syns. Dessutom planterade jag gula penséer i stora krukan. Just nu finns det hur mycket som helst att göra i trädgården och det har varit en jätteskön dag då jag har jobbat ute i vårsolen stora delar av dagen.

Mitt stora intresse i trädgården är inte blommor utan sånt som går att äta. Idag har jag börjat gräva en del av trädgårdslandet och även sått isbergssallad och rädisor under mitt lilla drivhus. I fönstren inne står krukor där jag förgror tomater, majs, grönkål, broccoli och basilika.

I fredags var jag på biblioteket och lånade en så bra trädgårdsbok, Sannas köksträdgård av Sanna Töringe och Annette Åberg. Boken är lagom på alla sätt. Författaren är lagom ambitiös och ger en massa bra råd utan att förutsätta att man gör allt precis enligt instruktionsboken. Den är skriven för hobbyodlaren. Dessutom är det lagom mycket text så att man orkar läsa texten och kan sitta där och drägla över alla intressanta grönsaker man kan odla. Boken handlar bara om grönsaker och innehåller dessutom lite recept och tips på hur man använder grönsakerna. Det här känns som en bok jag kommer få svårt att skiljas ifrån. Den får nog hamna på önskelistan.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: