måndag 19 april 2010

Återbruk

I förra veckan fick jag en present av svärmor, en påse med tillknycklat tidningspapper. Nu är det inte alls så illa som det låter. Det var en hel påse med små krukor gjorda av tidningspapper som svärmor gjort med sin krukformare.
Smidigt att ha så många småkrukor som går att ställa tätt ihop i glasskartonger till exempel. Om plantorna sedan inte behöver planteras om igen innan de ska ut i jorden, så ska det fungera att sätta ner hela krukan i jorden. Tidningspappret kommer att förmultna så att rötterna kommer ut. Tack för alla bra krukor!
I mina krukor har jag nu planterat broccoli och tomater. Det passade precis med tolv papperskrukor i en glasskartong. Nu är det bara att vattna på och se till att de får tillräckligt med ljus. Halva köksfönstret och ett av fönstren i vardagsrummet är fyllt med små plantor.
Det mest spännande i år är majs, som jag inte har provat att odla förut. Majsplantorna växer så att det knakar. Just nu är de 6-7 cm höga. Jag hoppas att det blir varmt snart så att plantorna kan få komma ut innan de blir för stora.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: