onsdag 14 oktober 2009

Jag vill ha makten över mitt liv

DN skriver just nu en serie artiklar om att leva lite enklare och inte vara så bunden av alla prylar. Idag heter artikeln "Fler vill ta makten över sin tid" där det återigen skrivs om att många väljer att inte konsumera så mycket, att leva lite enklare genom att till exempel gå ner i arbetstid. Detta låter ju jättefint och bra. Det är bra för miljön och bra för individerna och deras familjer.


MEN hur gör man när man inte kan välja själv? När man inte får styra över sitt eget liv?

Jag vill jobba deltid, men får snart inte för att yngsta barnet har fyllt 8 år. Då har arbetsgivaren rätt att vägra mig leva mitt liv som jag vill. Visst det går att byta jobb, men det är inte helt lätt. Dessutom trivs jag bra på jobbet just nu så det känns inte lockande att byta. Och vad ska jag motivera bytet med? Ny arbetsgivaren undrar varför jag vill byta jobb. "Jo, jag vill inte jobba så mycket." Det argumentet ger mig knappast det nya jobbet.

Än så länge går jag hem tidigt på onsdagar. Mina onsdagseftermiddagar är guld värda. Huvudet varvar ner och kroppen kopplar av. Idag har jag till exempel gått en promenad i höstsolen, fikat med mina barn och hjälpt Henrik med läxan i lugn och ro. Den tiden går inte att ersätta med pengar.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: