lördag 25 juli 2009

En vecka i fjällen

Det blev en tur till fjällen trots de dåliga väderutsikterna. För oss här nere i södra Sverige känns det som att vi varit i norra Sverige, men egentligen har vi ju bara varit i mellersta delarna.

Vi var först ett par dagar kring Ramundberget och Funäsdalen. Mannen och Henrik hyrde cykel och cyklade MTB i fjällvärden en dag. Vi andra tog liften upp och gick ner för Ramundberget på förmiddagen. På eftermiddagen vandrade vi upp till en våffelstuga och åt dyra våfflor, men med fin utsikt.
Efter dessa sköna dagar så åkte vidare ytterligare några mil norr ut och parkerade vid Kläppen, Ljungdalen. Nu var det dags för den "riktiga" vandringen. Regnkläder och ryggsäckar på och så knatade vi iväg mot Helags. Senare på kvällen kom vårt sällskap, en familj till. Nu var vi allt som allt tio personer i fyra tält. Häftigt och kul att vandra ihop så många och att tälta i vår lilla tältby.

Vädret kunde varit betydligt bättre under vår vandring. Det var regnigt, blåsigt och kallt. De två sista dagarna var dock bra med en del sol och lagom vandringsvärme. Vi har haft det bra i alla fall. Ingen har klagat och alla har roat sig på olika sätt. En person släpper en plastpåse i blåsten och de andra jagar efter påsen. Detta var en mycket rolig lek. Tyvärr fick dom inte leka med sopsäcken som vi hade som regnskydd för sovsäckarna.
Kåsrace kunde man köra i varenda bäck. Ibland tog det sin tid att komma framåt för det fanns många bra racing-bäckar.
Det fanns stora och små grodor att prata med och klappa på.
Lite snö hittade vi att undersöka. Den var hal att gå på.

En del försökte flyga fallskärm med tältet. Som tur var lyfte dom inte, men det var spännande att sätta upp tält i blåst.
Hur som helst så är maten viktig. Mycket och ofta god mat hade vi med oss. Jag ska skriva lite mer om fjällmat så småningom.

När vi kom tillbaka till bilen pratade Cissi om vad hon ska ha på sig och med sig nästa år så barnen har i alla fall inte blivit avskräckta från att vandra i fjällen. Jag läste ett bra svar som en tonårsmamma svarat då någon frågade hur man bad sig åt för att få med sin tonåring ut i fjällen. "Det får man inte. Man måste börja när dom är små så att dom inte vet om något annat."