torsdag 25 juni 2009

Sommar i P1

På midsommardagen började årets omgång med sommarpratare. Jag brukar försöka lyssna på en del av dom. Förra året lyssnade jag på dom flesta eftersom jag kom på hur smidigt det är att lyssna med datorn precis när jag vill.

Idag hade jag passande arbetsuppgifter så att jag kunde lyssna med ett halvt öra och jobba med resten av kroppen. Jag lyssnade på de två första; Ingvar Kamprad och Tomas Ledin.

Ingvar är en fantastisk krutgubbe. Det var så härligt att höra hans gameldags småländska. På en del ord och uttryck hörde man att han är lite äldre. Han var väldigt intressant att lyssna på och hade många kloka tankar om hur man handskas med pengar och risker. Enstaka idéer tyckte jag väl var onödigt enkelspåriga. Till exempel fick inga anställda inom IKEA flyga i buisness class. Det är ju ok men han berättade om ett fall då en anställd blev tvingad att åka taxi i stället för buisness class på flyget, trots att flygbiljetten hade blivit billigare. Den logiken förstod jag inte.

Tomas Ledin var inte riktigt lika intressant men underhållande på sitt sätt.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Cicki sa...

Bägge de två missade jag eftersom jag fick för mig att det började först i måndags. Men jag kan ju lyssna i efterskott på datorn.

Finlands utrikesminister som pratade igår var en trevlig man att lyssna på.

WV=galaped. Undrar vad det är, kanske en galen moped.....:-)

Camilla sa...

galaped, det kanske är mopeden man använder på väg till galan med galaklänningen på?