torsdag 21 augusti 2008

Vi förbrukar för mycket vatten

Nu har jag inte pratat miljö på länge här på bloggen. Jag har trots det inte slutat tänka på att minska mitt mänskliga avtryck på jorden. Hoppas att inte du heller har det?

Just nu pågår World Water Week i Stockholm där experter diskuterar världens vatten. Våra svenska vanor gör riktigt stora vattenfotavtryck. Varje svensk förbrukar i snitt 6000 liter vatten per dygn. Det är 17 gånger mer än de drygt 300 liter som vi gör av med i hushållet varje dag. Till exempel har det gått åt 140 liter vatten för att få fram en kopp kaffe. Bomull, ris och kaffe är de produkter som kräver mest vatten. Visste du att det gått åt 10000 liter vatten för att få fram ett par jeans. Dags att återanvända och inte gynna konsumtionstrenden.

Köttätare förbrukar mycket mer vatten än vegetarianer. Alltså ytterligare en anledning att byta ut några av veckans måltider mot vegetariska. Periodvis lagar jag mycket vegetariskt, åtminstone till oss vuxna. Även när jag inte lagar rent vegetariska rätter så har vi mycket grönsaker till och inga jätteportioner med kött. Jag är egentligen sugen på att laga mer vegetariskt men dels ska maten passa alla i familjen och dels är det lätt att falla tillbaka i gamla invanda mönster = gamla invanda recept.

Vill du läsa mer om våra vattenfotavtryck så kan du läsa här och här

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: