söndag 24 augusti 2008

Äppeltider

Det är gott om fina äpplen av sorten Transparent blanche i år. Dom är lagom mogna nu.

Idag gjorde jag äppelmos på en del av äpplena, en liten bråkdel av dom. Martin hjälpte till att mata maskinen ett tag, men tyckte att maskinen lät för mycket. Det gick ju att lösa med hörselskydd!
Snart är nästa äppelsort moget. Tyvärr vet jag inte vad dom heter, men det blir många av dom också.
Annat som växer i trädgården just nu är grönkål. Det är första året som jag odlar grönkål. Den är väldigt god att ha i sallad tillsammans med äpple, russin och en dressing av honung, vinäger, olivolja och vatten. Den ska gå skörda ända fram till mars så det kommer att bli fint med det mörkgröna mot snön i vinter, om det blir någon snö.
Kålrabbi testar jag också för första gången. Dom har så roligt växtsätt. Det blir en klump en bit upp ovanför jorden. Från den klumpen växer bladen ut.
Idag har jag också fått min andra blåbärsplanta på plats. Putte sitter nu bredvid sin vän Emil. Nu är det bara att vänta på den stora skörden av blåbär nästa år!



Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: