tisdag 5 augusti 2008

Inga kantareller (nästan)

Tyvärr hann jag ju inte först att blogga om det, men jag skriver lite kort om det i alla fall.

Hasse och jag tog en promenad i vår skog. En sån där vanlig skog intill ett villaområde, med elljusspår i. Vi vek av från stigarna för att se om vi kunde hitta några kantareller. Vi irrade runt en stund utan att knappt se en svamp och absolut inga kantareller. Plötsligt när jag tittar upp så flyger en stor rovfågel mellan träden. Det såg ut som om han fick snirkla mellan träden och flyga försiktigt för att inte slå i de breda vingarna.

Nöjd efter att ha sett rovfågeln i alla fall så trampade vi vidare. Då knakade det i buskarna och vi mötte en älg. En fin älg med stora horn. Häftigt att man kan möta så stora djur så nära stan. Jag vet ju att dom finns i närheten för 1997 hade vi en älg i trädgården flera dagar. Då bor vi ändå inte intill skogen utan flera hus därifrån.

Nu ännu nöjdare började vi leta oss ut till någon känd stig. Och där nästan hemma och i stort sett på stigen, där satt fyra pyttesmå kantareller. Vi plockade dom inte då, men ska se om några dagar om dom vuxit till sig och finns kvar.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Maria sa...

Ni behöver inte åka till Kolmården, bara att gå en promenad, smidigt! :-)

Anonym sa...

Det är tragiskt... för lite regn och inga svampisar i sikte.
Vi var ute och hittade noll :(

Måtte det regna lite mer så svampen hinner upp innan vinter är här.

Jag väntar in höstisarna nu, och svart trattkantarell.. mmm det är kanoners det!!

Ha det bäst
Kram Elisabet