måndag 24 oktober 2016

Cykel eller bil - podtips

Det har ju varit en fantastisk höst. Jag har cyklat till jobbet i stort sett varje dag utan att behöva ta på regnkläder. Idag var det dock regnprognos för hela dagen så Mannen och jag bestämde att åka bil. Vi har bara en bil så bilåkandet måste synkas, vilket innebär att jag släpper av honom och sedan åker vidare lika långt till för att komma till mitt jobb.

Naturligtvis var vi inte ensamma om att ta bilen just denna regniga måndag så det var lite köer. Sedan har jag en bra bit att gå från parkeringen, så bara det tar mig 5-10 minuter. Idag tog det 25 minuter från att jag släppte av Mannen till att jag klev in på min avdelning. Detta ska jämföras med att det tar 30 minuter att cykla hemifrån och ända fram till kontorets dörr. Tidsmässigt är det alltså ingen besparing med bilen, framför allt inte de dagar som vi samåker. Om jag åker direkt så går det rätt mycket fortare för då kommer jag en annan väg.

Alltså är tiden inte en tillräcklig anledning att ta bilen. Dessutom är det dötråkigt att rulla sakta fram i en bilkö, när jag kan svischa fram på en cykel i stället. Och vart tar vardagsmotionen vägen?

Trots alla dessa saker så är det ändå en annan anledning till att jag vill cykla till jobbet. Jag har en massa bra podcast att lyssna på! När skulle jag annars lyssna på dessa?
Förutom diverse P1-program som jag lyssnar på så kommer här tips på mina favoriter:

Träningspodden är Lovisa Sandström och Jessica Almenäs som småpratar om allt möjligt men framför allt om kvinnors träning och speciellt då om löpning. Denna podden är perfekt att lyssna på under löprundorna. Den funkar också på cykelturen, men jag sparar den gärna till löprundorna.

Husky är Magnus Ormestad som intervjuar friluftsmänniskor. Ofta människor som gör betydligt häftigare, längre och större äventyr än mig, men det ger ändå inspiration att ge sig ut på små äventyr i vardagen. Ärligt talat så hoppar jag över en del avsnitt med ytterligare en skidåkare, men å andra sidan är de avsnitt jag lyssnar på så himla intressanta och långa att de räcker till. Berättelser som sitter kvar i minnet efteråt är från personer som långdistanslöparen Jonas Buud, äventyraren Ola Skinnarmo och Babek Toloe som använder friluftsliv som verktyg för integration.

Färd är Fredrik Larsson och Magnus Arnell som pratar friluftsliv, men betydligt mer vadagsnära friluftsliv än äventyrarna i Husky. Det är allt mellan att sticka ut i skogen en kväll, en skridskotur på helgen, en paddlingstur med barnen till att fjällvandra för första gången, laga mat ute, scouting, friluftslivets normer och framför allt om att dricka kaffe i naturen. De älskar kaffe! Extra kul att dessa två killar kommer från mina hemtrakter vilket ökar igenkänningsfaktorn.

Andra sätt är det senaste tillskottet bland mina podfavoriter. Det är Jörgen Larsson som intervjuar personer som gjort olika typer av livsval, ibland helt frivilligt och ibland mer av en slump, men ändå människor som valt att leva lite annorlunda, lite enklare och lite friare. Begrepp som downshifting, minimalism, köpstopp och dumpstring dyker upp här.

Hoppas att några av dessa podcast kan passa även dig!

Inga kommentarer: