måndag 15 februari 2016

Vallahjälp

Jag gillar att åka längdskidor men det finns ett par problem med sporten.

Det första är att snötillgången är begränsad och skidåkningen kräver snö. Numera finns det några olika konstsnöspår på rimligt avstånd hemifrån, men det är inte lika roligt att åka på konstsnön. Dessutom är spåren max några kilometer långa och fulla med folk som tränar inför vasaloppet.

När det väl kommer snö så är det andra problemet att skidorna behöver vallas. De senaste åren har jag löst det smidigt genom att sätta på tejpvalla. Den ska fungera från +5 till -20 grader och håller i ungefär 20 mil. Det har fungerat jättebra och tejpen håller i flera säsonger för mig.

När jag för ett par veckor sedan var på skidlägret så pratade vi förstås vallning. Jag hade redan innan känt att min tejp hade gjort sitt för denna gången. Eftersom föret dessutom var som det var så blev jag tvungen att komplettera först med blå kallvalla och sedan med klister. Jag kom alltså hem med kladdiga klistervallade skidor. Usch!

Jag mindes en lapp jag läst i vår ICA-affär om vallning. Jag kontaktade killen som skrivit lappen. Nu har han gjort rent och glidvallat mina skidor. Det känns värt att lägga de kronorna till hans extraknäck i stället för att köpa alla prylar och experimentera själv. Dessutom visade det sig att han bor bara några hundra meter bort så han hämtade och levererade skidorna vid min dörr. Jag misstänker ändå att jag var hans första kund. Jag fick fakturan 001.

Nu har jag skidor som är redo att prepareras med ny tejp och sedan användas. Jag vill åka skidor, inte valla!

Inga kommentarer: