tisdag 9 februari 2016

Skidläger i Älvdalen

I helgen var jag iväg på skidlägret som jag varit på för några år sedan, och bloggat om här och här. Det är teknikträning för längdåkning ihop med ett gäng tjejer, eller kanske tanter. Jag tror att jag var näst yngst. Ett härligt gäng var vi i alla fall. 

Ledare och arrangörer är de jätteduktiga och trevliga sportkullorna. Lärorika, trevliga och bra skiddagar. Vi åkte upp tidigt på torsdagen och fick på så sätt en extra skiddag innan skidträningen började på fredagen.

Det var knapert med snö och inte många minusgrader. Två av dagarna var det till och med plusgrader. Trots halvdana förutsättningar hade vi jättebra dagar med mestadels bra skidåkning. Vi tränade teknik genom att åka utan stavar, lyfta skidorna, akta tanten i backen, forcera en sväng och behålla farten, staka med superman-position, vicka på rumpan och en del annat. 

Skidåkningen kompletterades med en föreläsning om att springa ultravasan, det vill säga att springa de 9 milen mellan Sälen och Mora. Helt galet! Vi hade också ett pilatespass och hann med att utnyttja hotellets relaxavdelning. En liten kvällspromenad i Älvdalen blev det också för att titta på det fina stationshuset och Sveriges äldsta timmerhus. Tur att jag har geocacherna så att vi hittade de sevärdheterna. 

Med alla plusgrader som vi har här nu så var nog detta säsongens sista skidåkning. Synd att jag inte kan träna på de nya färdigheterna förrän nästa vinter, men jag är jätteglad för att jag fick de här härliga skiddagarna. 

Inga kommentarer: