lördag 10 oktober 2015

Tova sittunderlag

I torsdags när vi hade hantverk med våra scouter så gjorde några läderarbeten och jag hjälpte några att tova sittunderlag. Jag var lite fundersam innan om det skulle bli ont om tid. Vårt möte är 1,5h och just tovning är ju svårt att avbryta för att sedan fortsätta efter en vecka. Det visade sig att 1,5 h var den tid som det tog för en 13-14 åring att tova sig ett sittunderlag. Alla han färdigt och vi hann plocka undan.

Jag hade googlat lite innan och läst att bubbelplast är användbart att ha runt det tovade. Scouterna började med att lägga ut ull på plasten. Sedan blöttes ullen med varmt sopavatten. Bubbelplasten viks över och sedan är det bara att gnugga.

I scoutgården finns det en himla massa prylar som har uppstått någon gång. En del har naturligtvis köpts in till något tillfälle. Annat har ledare skänkt när de fått tag i någon bra pryl. Nu visade det sig att det fanns fyra tvättbrädor. Mycket användbart för att valka halvtovade sittunderlag.

Nu hänger alla sittunderlag på tork. Om ett par veckor har vi ytterligare ett hantverkstillfälle. Då kan de få dekorera med nåltovning eller med garn och tråd.
Mitt eget sittunderlag som jag gjort hemma för några år sedan har vinröda langettstygn runt kanten.
Ett tovat sittunderlag är verkligen varmt och skönt att sitta på. Det går att lägga det rakt på snön och man fryser ändå inte om baken. Ända nackdelen med min sittdyna är att den är väl stor. Den tar stor plats i ryggsäcken. Jag kanske skulle göra mig ett till så att jag har ett litet att ta till när det stora inte ryms.

1 kommentar:

Iréne JB sa...

Jag har också ett tovat sittunderlag så jag fryser inte heller om baken. Mitt har fått en skinnbit på baksidan efter att jag suttit länge på isig bänk, lämnat underlaget där för att åka pulka. Satt fast ganska ordentligt när jag sedan skulle flytta det 😁.