torsdag 29 oktober 2015

Sockor och nystpinne

Efter detta inlägget kan ni ana att jag gillar blått, om ni inte visste det innan.
För några dagar sedan blev mina sockor färdiga. Garnet köpte jag på syfestivalen i våras. Jag gillar verkligen färgerna och randningen. Det randar sig självt så det är bara att sticka på. Sockorna blev lite onödigt vida, men annars är jag väldigt nöjd. Skaften ser längre ut på bilden än vad de upplevs som i verkligheten. Blir väl så när man tar bilden lite grann från ovan.

Sommarkoftan som jag stickat på parallellt med sockorna ligger nu och vilar ett tag och i stället tog jag tag i nästa garn.
Det är ett blått ullgarn som jag köpte i somras. Entrådigt ullgarn som ska bli en kofta. Första uppgiften var att nysta upp garnet. Då fick jag tillfälle att använda min nystpinne. Efter lite trevande början, för att det var länge sedan, så fungerar pinnen bra. Det blir så fint nystan med nystpinne. En härva på knappt 100g garn borde man väl snart nystat upp, tänkte jag. Ha, så var det inte. Det var inte svårt förstås men det har tagit väldigt lång tid. Nu är första nystanet klart så det är bara att börja med nästa.

Inga kommentarer: