måndag 14 september 2015

Färsk lax

Vid helgens paddling fick jag med mig en färsk lax hem. Då kan man prata om närproducerat när man köper fisken hemma hos fiskaren och sedan fraktar hem den ( i alla fall första biten) i kajaken. 
Vi är väldigt fiskovana hemma hos oss. Då och då äter vi någon frusen fisk från ICA. Jag har nog inte köpt en hel fisk sedan barnen föddes och det märktes idag. När jag plockat fram fisken kom alla tre och tittade och kände på fisken. De har nog aldrig sett en hel fisk i köket.
Fisken fylldes med en massa dill, citron och (för lite) salt. Packa ihop den i folie och in i ugnen. Den blev god, men kunde ha smakat lite mer. Jag tror den hade mått bra av lite mer salt under tillagningen. Övning ger ju färdighet så nästa gång blir den ännu bättre. 
Mannen gillar inte fisk, vilket är en av anledningarna till att vi så sällan äter fisk hemma. Han gillade mer den här skylten som satt hos fiskaren. 

1 kommentar:

Cicki sa...

Hel lax, gud så gott. Förr kunde vi också få det, i mitt gifta liv. Fd maken var en hängiven fiskare så det hände att det blev en lax ibland. Men var det sik och öring. Gud så jag kunde stå och vispa sikrom ibland när han fått mycket. Det var så man fick ont i armarna. Det ska vispas och sköljas och vispas och sköljas om och om igen. Men så gott att kunna plocka fram ur frysen då och då. Nu är det ett minne blott. Nu får det bli köpalternativen om man vill ha.