lördag 25 juli 2015

Blåbär och moreller

I går plockade jag blåbär stora delar av dagen. Är det samlaren i stenåldersmänniskan i oss som mår bra då? Det känns bra att ta till vara.
Mina föräldrars hund ville gärna vara med och plocka blåbär. Hon är riktigt snabb på att plocka, men tyvärr äter hon ju upp det. Vi får väl träna henne på att lägga bären i en hink. Nu fick hon i stället vara någon annan stans, för jag tror inte att hon mår bra av att äta blåbär i några timmar.

Idag fortsatte jag samlandet. Vi passade på direkt på förmiddagen eftersom vi visste att regnet skulle komma senare på dagen. Vi plockade en massa moreller (svarta körsbär). Vi har ett jättestort träd i trädgården med söta, goda bär. En kompis som inte har något emot höjder kom och plockade på de högre regionerna. De bären fick hon naturligtvis ta med sig hem. På bara en liten stund hade vi fått ihop vad vi behövde, men det är svårt att sluta när det dignar av bär. Vi plockar nog lite till en annan dag.
Resten av dagen har jag bland annat ägnat åt att baka blåbärskaka, koka morellsaft, koka morellkräm och fryst in stora mängder blåbär och moreller. Eftersom eftermiddagen bara bjudit på regn, kyla och blåst så var det en bra dag att greja inne.

Inga kommentarer: