onsdag 23 januari 2008

Glasögon, mat och scouter

Nu äntligen har jag fått nya glasögon. Jag har funderat på det länge för jag vill använda glasögon mer och inte bara linser. För ett par veckor sedan tog jag tag i det. Det är ju så jobbigt att välja bågar. Tur att jag har linser så att jag ser hur jag ser ut i alla fall. Jag hade tur och hittade ett par bågar som kändes rätt. Idag fick jag SMS om att de var klara, supersmidigt sätt. Jag slängde mig ner till stan och hämtade dom. Martins kommentar var "Så snygg du blev!" Cecilias kommentar efter att ha provat dom var "Betala flera tusen för att få ont i huvudet!" I mitt fall, som behöver glasögonen, är det ju att betala några tusen för att slippa få ont i huvudet.

Den vegetariska veckan fortsätter. I går till lunch åt jag resterna av dom rostade rotsakerna tillsammans med couscous och en kall sås av creme fraiche och sweet-and-sour-sås. Såsen är min favorit för att den är så lättgjord och god. Lunchen var väldigt god. Kvällsmaten däremot blev ingen höjdare. Det var indisk blomkålsgryta. Eftersom den inte var god så skippar jag att lägga ut receptet.

Idag blev det resterna av gårdagens gryta i matlådan. Den var faktiskt lite godare idag, men jag tänkte inte spara receptet. Nu i kväll har vi ätit hemkokt ärtsoppa och pannkakor. Det låter kanske som torsdagsmat, men eftersom barnen får soppa i skolan på torsdagar så undviker jag att ha soppa på kvällen igen.

Nu har jag också gjort iordning morgondagens lunchlådor. Det blir couscous med squash, paprika, majs, lök och kidneybönor. Till det blir det falafel och en kall sås. Det vattnas redan i munnen!

Jag undrar hur det går i morgon. Vi har lämnat ut lappar till 110 barn i klass 5 på två skolor för att försöka värva fler scouter. I morgon är det dags för prova-på-kväll. Undra om det kommer några och undra om vi lyckas värva några med vår vippbro, reflexspår, titta-på-scoutgården-runda, bildcollage, exempel på lägerplats, eld och grilla marschmallows. Våra nuvarande positiva scouter ska förstås vara med och visa hur kul dom har. Klart vi lockar några!

Inga kommentarer: