onsdag 28 november 2018

Miljödiskussion på lunchen

Idag råkade det bli så att jag gick själv till lunchmatsalen. Av någon anledning var det väldigt få som åt matlåda idag, och så var jag lite tidig så det var helt tomt i matsalen. Inte min favorit att äta jobblunchen själv, men det går ju alltid läsa något på mobilen medans man äter.

Efter några minuter kom tre kollegor, som jag inte jobbar ihop med, men som jobbar med liknande saker i andra projekt. Har råkat luncha ihop med dem förut. Oftast blir lunchen ett trevligt samtal för stunden, men inte så mycket mer. Helt ok det också!

Idag diskuterade vi olika saker ur ett miljöperspektiv. Ingenjörer som vi är så hade vi olika lösningar och funderingar, men landade hela tiden i bristen på tid. Har man mer tid så kan man leva mer miljömässigt. Så spännande när en har planer på att bygga en dusch som återanvänder vattnet. En lever utan bil, men med småbarn och tycker att det bara är att börja leva så som man borde leva. Vänta inte! En planerade semesterresa i Europa med tåg med familjen. Flyg på weekendresor är verkligen inte ok. Semestra i Sverige i stället för att hela tiden åka iväg. Fel att det ska vara billigare att flyga till Spanien än att åka till andra sidan Sverige.

Spännande miljödiskussion som var positiv och handlade om allt vi faktiskt kan göra. Jag tycker att jag lever miljövänligt på många vis, men efter det samtalet kände jag mig lite som en miljöbov i alla fall. Det finns så mycket mer att göra! Detta var en så positiv känsla.

Det är också spännande hur ett så positivt samtal ger nya idéer och inspiration. Jag fick tips om flera radioprogram. Det positiva påverkar och sprider sig som ringar på vattnet. Det tar jag också med mig och ska försöka sprida ringarna vidare.

Jag älskar när ett vanligt vardagssamtal kan utveckla sig till något som jag bär med mig resten av dagen. Denna gången handlade det om miljön. En annan gång handlar det om något helt annat.

Inga kommentarer: