torsdag 1 september 2016

15 ton köttfärs

I morgon är det dags för scouthajk igen. Jag planerar maten, som vanligt. Jag har ju en viss rutin på det; först beräkna mängderna, sedan förvarna min mataffärskontakt så att han kan beställa hem det som är stora mängder och sen hjälps vi åt att plocka ihop maten i affären när det är dags.

Nu gjorde jag som vanligt och fyllde i mitt excelark där jag har lite noteringar om hur mycket det gått åt tidigare gånger. Tacos till 110 personer! Det går åt ungefär 140g köttfärs per person vilket blir totalt 15000.
I mailet till min kontakt skrev jag att jag behöver 15000 kg köttfärs. Upps, blev visst fel där! Han undrade någon dag senare om jag verkligen skulle ha 15 ton köttfärs?? Tur att han reagerade annars kunde det blivit köttfärs till halva stan.

Nu tror jag att läget är under kontroll inför i morgon. Vid 17-tiden börjar scouterna komma. Då ska vi sätta upp tält och laga tacos. När vi ätit blir det lägerbål med sång och bus.
På lördagen har vi ett par aktiviteter på förmiddagen och avslutar sedan med att grilla hamburgare.
Det är scouter från tre olika kårer så det blir kul att träffa våra vänner från andra kårer och bara mysa ihop. Hajken heter Myshajk!

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Hahahaha! 15 ton köttfärs!! Oj! Det hade ju varit nåt!