onsdag 9 juni 2010

Flyghelg i Malmslätt

I eftermiddags övade flygvapnet formationsflygning ovanför vårt område. Jag älskar att titta på dessa flygplan. Jag tycker dom är så faschinerande när dom flyger. Flygplan på marken struntar jag i.

Övandet är naturligtvis inför helgens stora flygarrangemang. På lördag nyöppnar flygvapenmuseet efter att ha byggt till och renoverat i över ett år. Det ska bli spännande att se hur det ser ut nu. På söndag är det flygets dag med en massa flyguppvisningar. Förberedelserna pågår för fullt även på marken. Tillfälliga vägskyltar är uppsatta, nya ingångar till flygfältet är förberedda, nya flaggstänger ditställda och säkert en massa annat som jag inte ser när jag cyklar förbi.
Så nu vet ni vad jag gör på söndag. Jag sitter nog på första parkett på vår balkong, eller om man skulle ta sig upp på taknocken och se ännu bättre... Det får nog bli ett besök på området också. Det är ju militärområde så vi kommer inte in där i vanliga fall. Bäst att passa på.

En kul parentes är att när jag sökte efter länkar för flygets dag så hittade jag den här, om flygets dag 1935. Riktigt kul läsning, särskilt annonserna. Minst fyra kaféer i Malmslätt och nu har vi inget. Här fanns också gott om skräddare och skomakare som servade alla militärer. Intressant med lite hembyggdskunskap.

Inga kommentarer: