lördag 15 mars 2008

En lördag med lite av varje.

Jag började morgonen med att koka bönorna som jag la i blöt igår. Sedan fixade jag frukost till morgonpigga barn och febrig och hostig man. Efter att ha gjort en enkel skiss över badrummet och mätt lite här och där gav Cissi och jag oss av till stan. På stan letade vi skomakare. De två första jag försökte med hade lagt ner. Var det så länge sedan jag var på stan? Jag fick ringa hem till sovande mannen och fråga efter fler alternativ. Så småningom blev skorna inlämnade. Sedan passerade vi några klädaffärer och köpte lite ditt och datt.

På väg till bilen slank vi in i en sista butik. Där hittade jag tre snygga plagg till mig, varav två på rea som tur var. Sedan var vi återigen på väg till bilen. Måste bara slinka in i ostaffären också för att det är så mysigt. Ut därifrån en stund senare med en påse ost. Åter på väg till bilen, men nu är klockan snart halv ett. Dags att åka hem och laga mat till den krassliga mannen och de hungriga barnen. Badrummet hann vi inte med i dag heller. Det var meningen att vi skulle spana i ett par badrumsaffärer på hemvägen från stan, men inte idag tydligen.

Fläskrullader till middag och sedan ut med barnen i trädgården. Vädret växlade mellan sol och gråa moln, men det var mest skönt ute. Henrik och jag klippte äppelträd och samlade ihop grenar. Nu återstår bara ett äppelträd att klippa. Cissi och Martin lekte på studsmattan.

Efter ett par timmar ute tog vi en fika och spelade sedan ett parti Settlers. Det var det sämsta Settlersspelet jag spelat på länge. Bättre lycka nästa gång!

Efter en god kvällsmat med ostmackor (vi hade ju köpt en massa god ost på stan) så läste jag Mamma Mu för Martin medan Henrik fixade popcorn till kvällens melodifestival. "Det luktar popcorn" sa Martin när vi läste. "Nejdå, det är bara bränd olja som luktar", sa jag. Får man lura barn hur mycket som helst? Men å andra sidan var det ju sant. Popcorn luktar ju inte!

Melodifestivalen blev ju ganska lyckad. Sanna sjöng bäst och BWO borde ha vunnit men Perelli var ok som vinnare. Nu är det sovdags för oss övriga fyra i familjen som inte redan sover.

Under tiden kan ni ju fundera på om jag lider av ÅNK (åldersbetingad nedsättning av korttidsminnet). Jämför beskrivningen med min berättelse ovan. Skillnaden är nog att jag har ju faktiskt bara gjort en sak i taget och faktiskt slutfört några saker. Jag led nog inte av ÅNK idag, men ibland...

Inga kommentarer: