tisdag 30 oktober 2007

Små opinionsbildare

Mina första tankar på att verkligen börja skriva blogg fick jag av ett par olika episoder här hemma i början på hösten.

Jag försöker verkligen att handla miljövänligt;kravmärkt, närodlat, inget onödigt vatten, en del vegetariskt osv. Men det är inte lätt när maten samtidigt ska innehålla lite socker, passa familjens alla olika smaklökar och vara lättlagad, många vardagskvällar ska den även vara snabblagad. Hur som helst så försöker jag.
Dessutom cyklar jag till jobbet i stort sett varje dag. Det är inte bara bra för miljön utan för hälsan och ekonomin också.

I början på hösten måste barnen ha arbetat med miljön i skolan för dom var på mig som hökar. När jag packade upp matkassar lät det: "Jaha var kommer dom där äpplena från?" "Kiwi, men dom kommer ju från Nya Zeland. Det är långt bort."
En dag skulle jag ha bilen till jobbet. Då lät det: "Ska du ta bilen? Det är inte bra för miljön"

Nu har hysterin lagt sig, men visst vet dom en massa om hur man bör göra och inte göra för att leva miljövänligt. Det är helt klart barnen vi ska påverka så att dom kan påverka sina föräldrar. För det biter när barnen påpekar sånt här. Samtidigt som det kan slå tillbaka; "Nej, jag skjutsar inte du får ta cykeln eller bussen."

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo så kan det bli när barnen försöker uppfostra sina föräldrar! Bra inlägg!/Gunnar