tisdag 22 augusti 2017

Inspark på gymnasiet

Nu har vi stoppat in yngsta sonen på gymnasiet. Skolstart igår och föräldrarmöte idag. Martin har valt en annan gymnasieskola än storasyskonen. Jag har inte varit på den skolan sedan 1986, eller så. Jag gick gymnasiet i Motala, på teknisk linje. Till trean skulle vi välja inriktning. Några fanns i Motala och några fanns på denna skolan i Linköping. Jag valde en inrikting som fanns i Motala så jag har aldrig gått på denna skolan, men jag minns att vi var och hälsade på inför valet.
Några iaktagelser på föräldrarmötet: 
En hel klass med föräldrar där jag inte kände igen någon, förutom en som gick på högskolan samtidigt som mig och som jag inte sett sedan vi sprang runt på samma husvisningar. (Efter att ha pratat med sonen igen efter mötet så finns det ytterligare en förälder som jag känner igen.)

Drog- och alkoholfri nollning där vi föräldrar får veta när och var den är. Vi uppmanas dessutom att hämta våra barn när nollningen tar slut. "Det finns inget mer att göra på stan efter att vi slutat", säger de pigga faddrarna. Kul att de hittar på lite bus med klassen två gånger i veckan de första veckorna.

Numera är inte "vegetarian" specialkost, inte heller "utan fläsk" är specialkost. Bra framsteg! Annat var det på min tid då vegetarianer fick fylla i extra blanketter och motivera sitt val.

Inga kommentarer: