söndag 25 januari 2009

Inspirationshelg på Kjesäter

Den här helgen blev inte alls som jag hade tänkt mig. Jag hade ingenting planerat och tänkte sova länge, gå en sväng på stan och bara ta det lugnt. Sent i fredags ringde en annan scoutledare som skulle iväg på helgens inspirationshelg för scoutledare. Hon var sjuk och tyckte att det var synd att hennes plats inte utnyttjades. Jag funderade en stund, men bestämde mig för att hänga på.

Så i lördags morse var vi sex ledare som gav oss iväg mot Vingåker och Kjesäters folkhögskola. Inspirationshelgen bestod av fem olika programpass som man fick välja aktiviteter för. Nu fick ju inte jag välja så mycket, utan fick överta det som den sjuka ledaren valt. Som tur var verkar vi ha ganska lika intressen så aktiviteterna passade mig bra. Förutom bra programpass så var det avkoppling i en underbar miljö och att slippa tänka på mat. Bara att gå till matsalen och äta den goda färdiglagade maten. Dessutom har det varit trevligt umgänge med andra scoutledare. Förutom att alla var scouter så var det en salig blandning. De yngsta var nog 15-16 år. En av de äldsta, han hade varit scout sedan 1942. Imponerande!
På ett av programpassen provade vi på att baka olika saker ute med olika metoder. Vi använde reflektorugnar, stormkök, murika och våffeljärn. Min grupp bakade frallor, men alla fick smaka av alla gruppers bakverk. För att brödet skulle få jäsa i rumstemperatur så la vi det i plastpåsar och stoppde innanför tröjan. På bilden ser du när vi gräddar våra frallor i reflektorugnar. Värmen från elden reflekteras i ugnen så att man får ungefär samma temperatur som i en vanlig ugn. Det finns inget godare än nybakade frallor, winerbröd, äppelpaj och våfflor utomhus.

Som kvällsunderhållning i går lekte vi "Scout ska det låta". Det var ett tiotal lag som med var sitt instrument försökte att vara först med att gissa låtar. Det blev ett härligt kaos. Den viktigaste regeln var att "domaren bestämmer". Leken mynnade så småningom ut i allsång.

Enda nackdelen med en scouthelg är att man luktar rök i håret och om kläderna, men gör man inte det så har man inte scoutat. Mannen kommenterade att jag luktade som rökt korv när jag kom hem. Är det en positiv eller negativ komplimang?

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Hilda sa...

Å va hurtigt. Jag känner mig verkl igen totalt oengagagerad i scoutlivet. J däremot älskar det. MEn visst, man kan inte va aktiv i allt ju ;))

Cicki sa...

Det var nog en positiv komplimang. Rökt korv luktar ju gott....:-) Det låter som du haft en underbar helg.

Anonym sa...

Tusen tack för det tipset! Det känns som om det italienska vore ngt för mig...

Jag ska provgöra och se om det skrattas eller gråter.
HA en fortsatt skön dag!