söndag 18 januari 2009

Ann-Christin Gramming: Köp inte den här boken

Jag tycker att var enda blogg har recenserat den här boken redan. Nu har jag också läste den, men jag har lydigt nog inte köpt boken. Det gjorde Mannen på bokmässan i höstas.

Boken Köp inte den här boken är en blogg som tryckts som bok. Det är Ann-Christin som bestämmer sig för att ha köpstopp under ett års tid. Hon ska bara köpa mat, mediciner och kläder till barnen. Det är en beskrivning av hur hon hanterar sitt köpstopp och om alla reaktioner hon får från både vänner och massmedia.

Jag har inga planer på att ha något totalt köpstopp för jag shoppar inte så mycket ändå. Oftast blir jag bara trött av att behöva gå i affärer. Någon enstaka gång kan jag känna verklig lust att strosa runt på stan och då blir det ju oftast att jag kommer hem med någonting också.

Boken ger många intressanta funderingar kring det hysteriska konsumtionssamhället. Det kan omöjligt vara ett hållbart sätt att leva på. Dessutom går det ju åt både mycket tid och mycket pengar till all shopping och till att hålla reda på alla prylar som man shoppat. Både brist på pengar och brist på tid är ju stressande så jag tror att många skulle må mycket bättre av att shoppa mindre.

Läs gärna den här boken och fundera igenom dina egna köpvanor. Boken skulle ha mått bra av en redaktör som kunde rättat alla skrivfel, men annars var den väldigt lättläst och trevlig. Jag är ju van vid att läsa bloggar och brukar kommentera lite då och då när det är något som berör mig. Flera gånger när jag läst i boken så har jag tänkt att "Det här ska jag kommentera" sedan "Nej, just det. Det går ju inte."

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Monica sa...

Hej och tack för kommentaren hos mig! Trevlig blogg, t r o r inte att jag varit här förut men jag återkommer gärna!